Milli Eğitim Bakanlığı ilgili mevzuatta, rehber öğretmenin görevini şu şekilde tanımlamıştır; “Türk Eğitim Sisteminin genel amaçları çerçevesinde eğitimde rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri; temelde öğrencilerin kendilerini gerçekleştirmelerine, eğitim sürecinden yetenek ve özelliklerine göre en üst düzeyde yararlanmalarına ve gizil güçlerini en uygun şekilde kullanmalarına ve geliştirmelerine yöneliktir.”Rehber öğretmenin genel mesleki sorumlulukları ise şunlardır;Sorumluluğunda olduğu sınıfların yıllık rehberlik planlamasını yapmak,Rehberlik için ayrılan ders süresi dahilinde derse girmek ve öğrencilere belirlenen konularda danışmanlık yapmak,Diğer branş öğretmenleri ile iş birliği içerisinde çalışarak öğrencilerin eğitim danışmanlığı ihtiyaçlarını belirlemek,Öğrencilerin gelişim kayıtlarını tutmak,Kabiliyet ve eğilimleri doğrultusunda öğrencilerin sosyal etkinlikler içerisinde yer almalarını teşvik etmek,Her öğrenci için bireysel başarı değerlendirmesi yapmak,Öğrencilerin sınav stresini yönetmelerine destek olmak,Mesleki branş belirlemesi için öğrencilere rehberlik yapmak,Okulla ilgili ya da bireysel problem yaşayan öğrencilere yardımcı olmak, gerektiği takdirde başka bir uzmana yönlendirmek.Sabırlı ve hoşgörülü olmak,Problem çözme becerisi göstermek,İnsan ilişkilerini geliştirme yeteneğine sahibi olmak,Farklılıklara karşı önyargıdan uzak yaklaşabilmek,Sözlü ve yazılı mükemmel iletişim kabiliyetine sahip olmak,Güler yüzlü olmak ve empatik bir tutum sergileyebilmek,Ekip çalışmasına yatkınlık göstermek,Erkek adaylar için askeri yükümlülüğü bulunmamak.